پیچیده شدن درگیری‌های ایران و آمریکا با روی کار آمدن بایدن| شکست ترامپ در اعمال سیاست فشار حداکثری

21:30 - 18 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۲۵۸۰
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نوع سیاست و درگیری آمریکا با ایران با روی کار آمدن آقای بایدن نه تنها تمام نمی‌شود بلکه وارد پیچیدگی‌های بیشتری هم خواهد شد، همان‌طور که با رئیس جمهور شدن اوباما این اتفاق افتاد.
فواد ایزدی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص دلایل شکست ترامپ در انتخابات اخیر ریاست جمهوری رژیم آمریکا، اظهار داشت: در دو حوزه سیاست داخلی و خارجی می‌توان به دلایل شکست ترامپ اشاره کرد. در بُعد داخلی عدم توانایی وی در مدیریت کرونا و بی‌توجهی به نظر پزشکان و مسخره کردن نظرات آن‌ها و البته ایجاد بحث و شبهه بر سر مسائلی که اجماع جهانی پشت آن‌ها قرارداشت؛ از جمله ماسک زدن افراد در شرایط کرونا از دیگر موارد شکست وی به حساب می‌آید.

ایزدی بیان کرد: وضعیت بیمه مردم، نوع برخورد ترامپ با رسانه‌های آمریکا، برخورد‌ها و تنش‌هایی که با قشر‌های فرهیخته جامعه داشت، نژادپرستی، بی‌عدالتی، تعمیق شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی میان مردم آمریکا کاهش دوقطبی‌های ایجاد شده در جامعه آمریکایی و امثال این موارد، از دیگر حوزه‌هایی هستند که ترامپ در این‌ها ناموفق عمل کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در حوزه سیاست خارجی هم ترامپ نتوانست موفقیتی بدست بیاورد، تصریح کرد: آقای ترامپ بار‌ها در ماه‌های اخیر در خصوص ترور سردار سلیمانی با افتخار پشت تریبون‌های مختلفی صحبت کرد و گفت که من بودم که او را ترور کردم.

وی ادامه داد: نوع برخورد ترامپ با ایران و اعمال سیاست فشار حداکثری و رویکرد و سیاستی که نسبت به جبهه مقاومت در منطقه به کار برده بود. این‌ها گوشه‌ای از پرونده ناموفق ترامپ در سیاست خارجی به حساب می‌آید و با نگاهی کلی‌تر می‌توان به این نتیجه رسید که در هیچ حوزه و منطقه‌ای در بحث سیاست خارجی دولت ترامپ موفق عمل نکرده است.

ایزدی بیان کرد: در ارتباط با اروپا، روسیه، چین و حتی آمریکای لاتین که حیاط خلوت آمریکا به حساب می‌آمد هم ترامپ نتوانست عملکرد مناسب و موفقی در پیشبرد سیاست‌های ایالات متحده داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص این بیانات اخیر رهبری انقلاب مبنی بر افول و انحطاط حتمی آمریکا در آینده، اظهار داشت: در این که آمریکا دچار افول شده هم در داخل آن کشور و هم در محافل خارج از آمریکا اجماع وجود دارد.

وی گفت: نوع سیاست و درگیری آمریکا با ایران با روی کار آمدن آقای بایدن، نه تنها تمام نمی‌شود بلکه وارد پیچیدگی‌های بیشتری هم خواهد شد، همانطور که با رئیس جمهور شدن آقای اوباما این اتفاق افتاد.

ایزدی افزود: دیدیم که در دوره آقای اوباما آن‌ها امتیازات بزرگی را از ایران گرفتند و امتیازات کوچکی را به ما دادند که البته در عمل آن‌ها را هم ندادند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: آقای اوباما در ضدیت و دشمنی با ایران موفق‌تر از ترامپ عمل کرد و امروز آقای بایدن که معاون اوباما بوده روی کار آمده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نقد دموکرات‌ها به جمهوریخواهان در خصوص نوع برخوردشان با ایران این نیست که چرا شما از برجام خارج شده و آبروی ما را بردید، بلکه آن‌ها معتقدند آمریکا با ماندن در برجام می‌توانست از ظرفیت آن برای فشار بیشتر بر ایران استفاده کند.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *